X

Felhasználóközpontú vs ügyfélközpontú design

2018. november 29.
Magától értetődő elvárás, hogy a weboldalad arra törekedjen, hogy minél inkább kiszolgálja az emberek igényeit. Lehet azonban ennél a gondolatmenetnél mélyebbre is ásni…

Manapság már sokkal inkább az ügyfélközpontú design a divat. Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy miben különbözik egy ügyfélközpontú weboldal egy felhasználóközpontú honlaptól. Utóbbi összességében az internet felhasználói számára akar minél inkább kényelmes és szép megoldásokat kínálni a webdesign terén. Ezzel szemben az ügyfélközpontú weboldalak az élményt még egy lépcsővel magasabbra emelik, mivel az egyes megoldásokat, és akár maga a kinézetet is egy hosszú, célcsoportra kiterjedő kutatás alapján határozzák meg. Vagyis az ügyfélközpontú weboldalak pontosan úgy néznek ki és úgy viselkednek, ahogy azt a konkrét célcsoportjuk elvárja.

Úgy is le lehetne fordítani, hogy a korábbi iskolával ellentétben, nem a saját ötletedet valósítod meg és nem arra keresel később piacképes vevőkört, hanem ezt a folyamatot megfordítod: először keresed meg a célközönséget, utána kikérdezed őket és az eredmények alapján alakítod ki a saját designodat/termékedet.

Mik az ügyfélközpontú design kulcsfontosságú elemei?

  • Pontos és részletes  tipikus ügyfél (buyer persona) ismeret, felvázolása.
  • Felhasználói részről folyamatos visszajelzési lehetőség.
  • A terveket már azok korai szakaszában szondáztatni kell a célközönség mintáján.
  • A tervezés során folyamatosan reszelni kell a designon.

Magyarán az elméleti tervezés szerepe felértékelődik az ügyfélközpontú design esetén.

Az ügyfélközpontú design 4 alapelve

  • Egyszerűség: a célközönséged azonnal értse az oldalad működését, hogy mit szeretnél eladni, hogy milyen információt szeretnél közvetíteni.
  • Elérhetőség: ha valami mégsem lenne egyértelmű, tudjanak azonnal keresni, segítséget kérni. Erre remek megoldás lehet egy chatbot.
  • Olvashatóság: válassz egyszerű betűtípust. Ne ezen múljon a gyors érthetőség.
  • Nyelvezet: a mondatok legyenek tömörek és lényegretörőek. Használják azokat a szófordulatokat, amiket az iparágban jártas célközönség elvár.

Ha a fentieket észben tartod a weboldalad elkészítésénél, a jövőben egy jóval magasabb szintű élményt fogsz nyújtani a célközönségednek és ezáltal joggal reménykedhetsz kedvezőbb konverziókban is.

 

Via: http://usabilitygeek.com/user-centered-design-introduction/