X

Ezért készíts perszónákat!

2019. szeptember 23.
Sokféleképpen lehet dolgozni a perszónákkal és rengetegen írtak már róla. Nem új definíciókat keresünk most, hanem átnézzük, miért fontos használni őket és megnézzük a kreatív folyamatot, ahogyan elkészülnek.

Mik azok a perszónák?

A perszóna egy alapvető fontosságú interakció-tervező eszköz, amely segít a tervezőknek abban, hogy kitalálják, hogyan viselkednek az emberek. Mik a frusztrációik, mik a céljaik, és hogyan használják az általunk vizsgált vagy tervezett termékeket és szolgáltatásokat.

A perszónák olyan dokumentumok, amelyek kitalált embereket írnak le, valódi felhasználók kutatási eszközökkel való megismerése alapján.

Ezek lehetnek szélsőséges vagy épp átlagos felhasználók, akik negatívan vagy pozitívan értékelik a terméket vagy szolgáltatást és együttesen a felhasználók többségét képviselik. Így megpróbálják ábrázolni a célfelhasználó jellemzőinek összességét, és segítenek felfedezni néhány hasznos sajátosságot. 

 

A perszónák használatával a vállalkozások sokkal átgondoltabbak tudnak lenni a felhasználókat célzó projektjeiknél. Ez azért van így, mert pontosan meg tudják határozni a probléma mértékét, és megmutathatják, ez hogyan befolyásolja az felhasználók életét. Ez valamennyi érdekelt fél számára előnyös, ideértve a tervező csoportot is.

A perszónák nem szállítandók

Az emberek általában nem tulajdonítanak túl nagy értéket a perszónáknak, és egy teljesítendő feladatként nem értik ezek jelentőségét. Csak akkor értékelik, ha részt vesznek a perszónák létrehozásában is. Az ott feltártak alapján kell cselekedniük és döntéseket hozniuk. A perszónákat nem lehet recept alapján összedobni és azt várni ettől, hogy ez értéket jelent a megrendelőnek. Ha a perszónákat egy leszállítandó dokumentumnak gondolod, csak pazarolod az idődet.

A perszónák különösen hasznosak lehetnek a tervező csapat számára, ha ezek jelentik a kapcsolatot a kutatás, a felhasználók megismerése és az információs architektúra között. Ezek szintetizálják a felhasználói kutatási eredményeket, és a csapat hatékony iterációs eszközévé válhatnak.

Ha jól vannak összerakva, akkor mindig érdemes a perszónákhoz fordulni amikor egy kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogyan kell egy terméket vagy szolgáltatást megtervezni, vagy egy feltevést szeretnénk ellenőrizni. Például minden alkalommal, amikor el kell dönteni, hogy megtervezel-e egy funkciót, tedd fel a következő kérdéseket:

 

  • Megfelel-e ez a szolgáltatás a perszónák igényeinek?
  • Képes-e Ági (egy perszóna) kitölteni ezt az űrlapot?
  • Jól kommunikáljuk-e szolgáltatásunk árait Józsival?
  • Talán Bélát még egy kicsit győzködni kell ebben a szituációban.

Így kell használni a perszónákat: megtenni egy-egy lépést és gyorsan, folyamatosan iterálni. A perszónák ne kerüljenek fiókba, mert ott nem hajtanak hasznot.

Fotó: REKORD furniture, Unsplash

A demográfia nem elég

A marketing perszónák általában így kezdődnek: József házas, 37 éves, két gyermeke van, kényelmes házban él Debrecenben, szabad idejében focizik. 

Ezeknek a leírásoknak általában az a célja, hogy a perszónákat egy médiaterv kereteiben lehessen használni. Ezek rendben vannak, ha reklámkampányokat tervezünk, de ennyi nem elég ahhoz, hogy szolgáltatásokat tudjunk tervezni velük.

A perszonáknak tartalmazniuk kell az adott személy:

  • a fájdalompontjait (pain points), és a motivációit
  • a szolgáltatással / termékkel kapcsolatos igényeit, elvárásait (needs), 
  • a frusztrációit (frustrations) és 
  • a reményeit (hopes) és 

A perszónáknak tükrözniük kell az emberek valós véleményét, hozzáállását a termékünk / szolgáltatásunk értékajánlatához (value proposition). 

Lehet, hogy perszónánk, József nem is szeret focizni, de a focit arra használja, hogy így töltsön el időt a barátaival. Ilyen történetek szükségesek ahhoz, hogy a perszónákat jól tudjuk használni a tervezési folyamatban.

Csak a demográfiai adatok alapján teret engedünk annak, hogy a tervező csapat a saját prekoncepcióit, elfogultságát képzelje oda és valós információk hiányában sztereotípiákkal helyettesítse a valóságot. Egyes személyek neme, életkora, etnikai hovatartozása alapján mindannyian hajlamosak vagyunk saját tapasztalatainkat megjeleníteni, ami eltérhet a valóságtól.

Ha például olyan perszónát tervezünk, aki nem ismeri jól ki magát az új tech eszközök területén, rögtön egy idősebb személyre gondolunk. De biztos, hogy ez jó így?

„A demográfia használata feltételezéseket, gondolati egyszerűsítéseket és a tudat alatt alkotott sztereotípiákat hozhat” Indi Young, Describing Personas

Összefoglalva: ne a marketing perszóna demográfiai adataiból indulj ki, mivel az a termékeinket vagy szolgáltatásainkat használók személyére vonatkoznak, a KI? kérdésre válaszolnak. A design perszónák arra törekednek, hogy az emberek MIÉRT lettek a mi felhasználóink.

Fotó: Peter HersheyUnsplash

A perszóna egy empátián alapuló eszköz.

Ha olyan rendszert tervezel, amivel figyelemre méltó felhasználói élményt szeretnél elérni, akkor az empátia egy fontos eszközöd lesz. Ebben a folyamatban a terméket / szolgáltatást használó emberek megértése a kritikus pont.

Ha valamire rájössz a perszónák készítésekor vagy használatakor, akkor azt rögzítsd és oszd meg a kollégáiddal, hogy nekik is egy empatikus képük lehessen a felhasználókról és arról, hogy a termék / szolgáltatás hogyan befolyásolja az ő életüket.

A perszónák sokat jelentenek, de nem mindentudók. Érdemes megkérdezd magadtól, hogyan szándékozol használni őket, és milyen tanulságra számítasz, mielőtt még belevágsz.

https://uxplanet.org/the-reasons-to-create-a-persona-abba501e173